Młodzież z Polski i Ukrainy odrabiała swoje lekcje marzeń! Dodane przez kgfusion dnia 07/25/2019 09:05
„Moje lekcje marzeń!” – to projekt, który został zrealizowany przez Stowarzyszenie „CRAS” ̶ Centrum Rozwoju Aktywności Społecznej w Rzeszowie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kierowników Instytucji Edukacyjnych Horodockiego Powiatu na Ukrainie. Środki finansowe pochodziły z Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN.
Rymanów Zdrój w klimatyczny sposób połączył dwa narody: Polskę i Ukrainę, ponieważ to właśnie tam w terminie od 23 do 30 czerwca br., osiemnastu uczniów z terenów powiatu strzyżowskiego oraz osiemnastu ich rówieśników z okolic miasta Gródek na Ukrainie (obwód lwowski) wzięło udział w warsztatach edukacyjnych.
Głównym celem projektu było rozwijanie w grupie 36 młodych ludzi w wieku 14-16 lat, zainteresowań z zakresu robotyki, ekologii i chemii w formie spotkań z nauką prowadzonych aktywnymi metodami z uwzględnieniem eksperymentu, a także przekazanie młodym ludziom wiedzy promującej ruch i zdrowe odżywianie w formie warsztatów kulinarnych czy też zajęć sportowych.
(...)
Mamy przyjemność zaprezentować Państwu zdjęcia oraz film upowszechniający.
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiadają za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.”
Koordynator projektu Dagmara Preisner
Treść rozszerzona
„Moje lekcje marzeń!” – to projekt, który został zrealizowany przez Stowarzyszenie „CRAS” ̶ Centrum Rozwoju Aktywności Społecznej w Rzeszowie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kierowników Instytucji Edukacyjnych Horodockiego Powiatu na Ukrainie. Środki finansowe pochodziły z Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN.
Rymanów Zdrój w klimatyczny sposób połączył dwa narody: Polskę i Ukrainę, ponieważ to właśnie tam w terminie od 23 do 30 czerwca br., osiemnastu uczniów z terenów Powiatu Strzyżowskiego oraz osiemnastu ich rówieśników z okolic Miasta Gródek na Ukrainie (obwód lwowski) wzięło udział w warsztatach edukacyjnych.
Głównym celem projektu było rozwijanie w grupie 36 młodych ludzi w wieku 14-16 lat, zainteresowań z zakresu robotyki, ekologii i chemii w formie spotkań z nauką prowadzonych aktywnymi metodami z uwzględnieniem eksperymentu, a także przekazanie młodym ludziom wiedzy promującej ruch i zdrowe odżywianie w formie warsztatów kulinarnych, zajęć sportowych.
Młodzież z pomocą ekspertów podejmowała tematy rozwijające zainteresowania z zakresu robotyki, ekologii, chemii, sportu oraz zdrowego odżywiania. Uczestnicy dzięki metodzie eksperymentu mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda programowanie robota, przeprowadzali doświadczenia chemiczne, zastanawiali się, co mogą zrobić, aby zapobiec zniszczeniu środowiska. Nie zabrakło również warsztatów z otwartości i zaufania, podczas których uczestnicy podejmowali szereg ćwiczeń z dramy i pedagogiki przyrody. Ww. metody pozwoliły młodzieży na poznanie się i przełamanie barier. Wszystkie zajęcia zostały zaplanowane tak, by uczestnicząca w nich młodzież czuła się komfortowo, dlatego poza lekcjami stricte edukacyjnymi, w wolnym czasie, przewidziane były różnego rodzaju atrakcje m.in. konkurs „Mam talent”, wyprawy plenerowe po okolicach Rymanowa Zdroju, dyskoteki.
Zwieńczeniem realizacji projektu, była zorganizowana 29 czerwca 2019 r. „lekcja marzeń” dla lokalnej społeczności Rymanowa Zdroju. Wydarzenie zostało przygotowywane i zrealizowane przez młodzież z niewielkim wsparciem opiekunów i trenerów. Dla uczestników projektu było to wielkie przeżycie. Sami przygotowali zdrowe przekąski, przeprowadzali doświadczenia, śpiewali i tańczyli na scenie Amfiteatru. Lekcja pokazowa przyciągnęła duże grono publiczności, które z zaciekawieniem śledziło polsko-ukraińską wersję wymarzonej lekcji marzeń.
W ramach projektu powstał również film upowszechniający „lekcję marzeń”. Co istotne uczestnicy podkreślają, że chcieliby, aby metoda eksperymentu była wykorzystywania w szkołach na co dzień, głównie ze względu na możliwości samodzielnego odkrywania świata. Dla młodych ludzi równie ważna jest umiejętność samodzielnego myślenia, kreatywność i współpraca w grupie. Jak podkreślają udział w projekcie był dla nich szansą, aby nauczyć się wielu nowych i ciekawych rzeczy:
„Dzięki projektowi po raz pierwszy mogłem programować roboty, wiem, że muszę dbać o środowisko. To właśnie w Polsce znalazłem nowych przyjaciół.”
OLEKSANDR
„Dzięki projektowi, już wiem jak zastępować chipsy zdrowymi przekąskami, mam więcej motywacji, aby segregować śmieci. Zbudowałam dobre relacje z rówieśnikami z Polski.”
KHRYSTYNA
„Dzięki projektowi mimo, iż komunikowanie się z rówieśnikami z Ukrainy nie było na początku łatwe, to pokonałam tę barierę. Są to fantastyczni ludzie, z którymi miło spędziłam czas”
ZUZANNA
„Dzięki projektowi doświadczyłem niezwykłej otwartości, tolerancji, która przejawiała się w tej międzynarodowej, małej polsko-ukraińskiej społeczności. Chciałbym nadal utrzymywać tak ciepłe relacje z rówieśnikami z Ukrainy. Uważam, że wiem więcej nt. ekologii i zdrowego żywienia.”
RADEK
„Dzięki projektowi mogłam wspólnie z innymi brać udział w opracowywaniu i tworzeniu wywiadów. Już teraz wiem, że lubię pracować w zespole, a także nabyłam praktycznych umiejętności organizacyjnych dzięki możliwości zorganizowania lekcji pokazowej.”
ANNA
„Dzięki projektowi wiele dowiedziałem się o Polsce, jej tradycjach i kulturze. Znalazłem nowych przyjaciół. Zdobyłem dużo wiedzy, którą wykorzystam w przyszłości”.
IHOR
„Projekt umożliwił mi poznanie nowych ludzi, poznanie innego języka. Ciekawie spędziłam czas i chciałbym wziąć jeszcze udział w takim przedsięwzięciu.”
ANDŻELIKA
„Dziękuję, że mogłem być w Rymanowie Zdroju wśród moich przyjaciół. Warsztaty były ciekawe, inspirujące. Bardzo miło spędziłem czas.”
KAMIL
Mamy przyjemność zaprezentować Państwu zdjęcia oraz film upowszechniający.
Kadra projektu
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiadają za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.”